Kedy sa #GivingTuesday koná?
#GivingTuesday sa koná každoročne v utorok po Dni vďakyvzdania v USA. Je odpoveďou na nákupný ošiaľ počas Black Friday a Cyber Monday, známych už aj na Slovensku. Tento rok majú dobré skutky svoj deň 3. decembra 2024.
Ako #GivingTuesday vznikol?
V roku 2012 sa newyorská inštitúcia 92nd Street Y rozhodla postaviť sebeckým tradíciám, ako sú Black Friday a Cyber Monday, ktoré spúšťajú predvianočnú nákupnú mániu. Priniesla kontrastný „darovací utorok“. #GivingTuesday je dňom, kedy sa šíri dobro a nezištné dávanie. Komukoľvek, kdekoľvek a akokoľvek. Myšlienka je taká jednoduchá a silná, že sa za pár rokov rozšírila do vyše 150 krajín, spojila viac než 50 000 organizácií a milióny ľudí po celom svete.
Kto sa môže zapojiť?
Jednoducho ktokoľvek. Pomôcť môžu firmy, jednotlivci, rodiny, školy aj obce.
Chceme však motivovať hlavne firmy, aby si myšlienku podpory dobrých skutkov a darovania vzali v tomto období za svoju a pridali sa k oslave dobra. A to nielen prostredníctvom aktivít svojich zamestnancov a zamestnankýň, ale napríklad aj násobením finančných darov.
Na druhej strane sa do #GivingTuesday môžu zapojiť i neziskovky, pre ktoré je to príležitosť osloviť svojich podporovateľov a známych, aby im pomohli tam, kde je to potrebné.
Do #GivingTuesday sa však môže zapojiť každý, kto chce pomôcť šíriť dobro a dobré skutky.
Ako konkrétne môžem v rámci #GivingTuesday pomôcť ?
Pomáhať sa dá naozaj rôzne. Je na každom z nás, čo si zvolí. Pomoc neziskovke alebo pomoc priateľovi či náhodnému človeku na ulici. Je možné darovať peniaze, vlastný čas pri dobrovoľníčení, ale aj odborné poradenstvo, proste akýkoľvek dobrý skutok. Ráta sa každá pomoc, veľká aj malá.
Ak chcete pomôcť ako firma, môžete vytvoriť vlastnú internú finančnú zbierku a zapojiť kolegyne a kolegov.
Ak sa chcete zapojiť ako jednotlivec, môžete si vybrať dobročinnú výzvu alebo podporiť nový projekt a zmeniť niekomu život k lepšiemu..
Dôležité je následne o dobrých skutkoch aj hovoriť a dať o nich vedieť ďalej napr. cez Instagram, LinkedIn a iné médiá. Súčasťou šírenia myšlienky #GivingTuesday tak môže byť naozaj každý.Viac informácií nájdete aj tu:
Ako môžem pomôcť šíriť #GivingTuesday ďalej?
- Postuj na sociálnych sieťach a používaj hashtag #GivingTuesday a #MozemPomozem.
- Daj nám „follow" na Instagrame.
- Zdieľaj Instagram story pomocou šablón #GivingTuesday. Nájdeš ich TU.
- Daj vedieť, ako sa zapájaš a prečo.
- Firmy, označujte na svojich príspevkoch na LinkedIne @nadaciapontis, @dusanalahova, @paulinahroncekova a inšpirujte ďalšie firmy k dobrým skutkom.
Ak sa chcem zapojiť do #GivingTuesday, musím to nahlásiť na www.givingtuesday.sk?
NIE. Web www.givingtuesday.sk slúži pre tých, ktorí hľadajú inšpiráciu. Do #GivingTuesday sa môže zapojiť každý spôsobom, aký mu vyhovuje.
ALE, je však dobré, ak nám o sebe a svojom zapojení dáte vedieť, a to tak, že:
- ak ste firma alebo obec, zaregistrujete sa na našom webe,
- ak ste organizácia, môžete svoju výzvu na finančnú, dobrovoľnícku alebo materiálnu pomoc zverejniť prostredníctvom Urýchľovača dobra, stačí vyplniť registráciu,
- ak ste jednotlivec, firma, obec či neziskovka, označíte nás na sociálnych sieťach cez #MozemPomozem a @givingtuesdaysk na Instagrame.
Aj vďaka tomu, že sa svojím dobrým skutkom pochválite, budeme môcť pozitívny dopad tohto sviatku lepšie vyhodnotiť.
Sme neziskovka. Ako sa môžeme zapojiť my?
Chcete sa stať súčasťou #GivingTuesday? Je to jednoduché! Využite sviatok dobra ako príležitosť získať podporu a motivovať vašich darcov. Popremýšľajte, ako by sa dala myšlienka vašej organizácie prepojiť s myšlienkou #GivingTuesday, využite naše logo, hashtagy a vytvorte tak atraktívnu kampaň na sociálnych sieťach. V časti Na stiahnutie nájdete materiály, ktoré vám pomôžu s prípravou kampane – TU.
Do #GivingTuesday sa môžete zapojiť tak,
že vytvoríte kampaň na darcovskom či dobrovoľníckom
portáli, vytvoríte špeciálnu podstránku na vašom webe
alebo prostredníctvom postu na vašich sociálnych
sieťach požiadate o konkrétnu pomoc. Práve link je
podstatný pre to, aby sme vám mohli pomôcť. Po
vytvorení projektu na vybranej platforme, webe alebo
sociálnej sieti je potrebné zaregistrovať vašu požiadavku na webe #GivingTuesday. Stačí vyplniť krátky formulár.
Vašu ponuku zverejníme na webe a na sociálnych
sieťach, aby sa dostala do povedomia širšieho okruhu
potenciálnych darcov či dobrovoľníkov.
Potrebujete finančnú podporu? Môžete vytvoriť tzv. darcovskú výzvu na jednom z darcovských portálov.
Potrebujete pomocné ruky dobrovoľníkov? Zverejnite svoju dobrovoľnícku príležitosť v Národnej databáze dobrovoľníctva.
Potrebujete odbornú radu alebo dlhodobú expertnú pomoc? Nájdite si mentora alebo expertného dobrovoľníka na GROWNi.
Ak potrebujete materiálnu pomoc, zverejniže svoju požiadavku s popisom alebo linkom na výzvu prostredníctvomUrýchľovača dobra.
Čo môže #GivingTuesday priniesť mojej organizácii?
#GivingTuesday stavia na sile globálnej iniciatívy, aby zvýšil podporu pre vaše filantropické aktivity, najmä počas predvianočného obdobia. Tím #GivingTuesday pre vás pripravuje materiály, ktoré vám pomôžu s propagáciou na sociálnych sieťach a posilnia vaše kapacity v oblasti marketingu. Nájdete ich TU. Vďaka atraktívnosti myšlienky #GivingTuesday môžete osloviť nových ľudí, čo sa okrem nárastu followerov a upriamenia pozornosti na vaše témy, môže pretaviť aj do finančnej a dobrovoľníckej pomoci. Vaša organizácia sa tak pripojí k tisíckam ďalších po celom svete. Spoločne však dokážeme posilniť filantropiu najmä na Slovensku.
Je registrácia spoplatnená?
Nie. Registrácia pre firmy a obce je na webe www.givingtuesday.sk zadarmo.
Stačí vyplniť registračný formulár s linkom na finančnú výzvu, dobrovoľnícku príležitosť alebo materiálnu zbierku.
Zbierky a dobrovoľnícke príložitosti môžete zverejniť na platformách, Darujme, Donio, ĽudiaĽuďom, Národná databáza dobrovoľníctva, GROWNi.
Dokedy je možné sa zaregistrovať?
Registráciu firiem a obcí otvárame v septembri. Registrácia sa uzavrie 21.11. 2023 o polnoci. Toto je aj deň, dokedy je potrebné zaregistrovať firmu na portáli darujme.sk pre vytvorenie internej (zamestnaneckej) darcovskej výzvy, ktorú vám odporúčame tento rok vyskúšať. Dobrá rada však znie zaregistrovať sa čo najskôr.
Prečo registrovať firmu?
Každý dobrý skutok sa počíta! Tak ako asi každá firma dbá na reportovanie svojich výsledkov, aj my by sme chceli prostredníctvom registrácie firiem vyhodnotiť, koľko pomoci, dobrých skutkov či finančných darov sa počas #GivingTuesday podarilo poslať tým, ktorí to najviac potrebujú. Zároveň s vami chceme tieto dáta následne aj zdieľať, aby ste sa mohli pochváliť, že ste boli súčasťou celosvetovej iniciatívy.
Musia všetky aktivity alebo zbierky prebehnúť iba v deň #GivingTuesday?
Nie. #GivingTuesdayje dňom, kedy si pripomíname, aké dôležité je šíriť dobro. Jeden deň však niekedy nestačí. Aby sme však dopad vašich dobrých skutkov vedeli odmerať, odporúčame realizovať aktivity pri príležitosti #GivingTuesday v rozmedzí týždňa pred a po tomto sviatku (od 26.11. do 10.12. 2024).
Kto organizuje #GivingTuesday?
Každý, kto sa zapojil :) Ambasádorom #GivingTuesday na Slovensku je Nadácia Pontis. Zabezpečujeme národnú kampaň a zviditeľňujeme#GivingTuesday medzi verejnosťou. Jednotlivé aktivity však neorganizujeme. Každý má možnosť zobrať myšlienku sviatku dobra a plne si ju prispôsobiť podľa seba (vrátane loga, plagátov ...).#GivingTuesday je o (ne)obyčajných ľuďoch, ktorí spolu dokážu neobyčajné veci.
Ako používať logo #GivingTuesday?
Všetky logá sú dostupné v časti Na stiahnutie. #GivingTuesday nemá žiadne pravidlá pre používanie loga ani názvu. Firmám aj organizáciám dávame najmä nástroje, ktoré si každý môže prispôsobiť podľa vlastných potrieb.
Chýbajú vám ešte nejaké materiály? Dajte nám vedieť na givingtuesday@nadaciapontis.sk.
Robíte o #GivingTuesday aj prezentácie?
Áno. Organizujeme webináre pre neziskovky, mestá, študentov i prezentácie pre firmy. Ak máte záujem o prezentáciu v rámci vášho podujatia, napíšte nám na givingtuesday@nadaciapontis.sk.