Vďaka tohtoročným novinkám sa 3. decembra ku dňu štedrosti môže pridať každý. Je to naozaj jednoduché. „Môže to byť drobná pomoc či láskavosť pre kolegov v práci alebo susedov. Ideálne je darovať nejakej organizácii svoj čas, peniaze alebo vedomosti. #GivingTuesday prebúdza v ľuďoch štedrosť a podporuje myšlienku, že každý má niečo, čím môže prispieť k šíreniu dobra,” hovorí Michal Kišša, výkonný riaditeľ Nadácie Pontis, ktorá je ambasádorom #GivingTuesday na Slovensku.
Nápady, ktorú neziskovku podporiť, prináša urýchľovač dobra na stránke Givingtuesday.sk. Tento prehľadný online nástroj pomôže pri výbere organizácie podľa typu pomoci, regiónu, alebo zamerania.
Pomoc potrebujú školy, rodiny aj inkluzívna kaviareň
Do Urýchľovača dobra sa prihlásilo takmer 70 organizácií z rôznych kútov Slovenska. Neziskovka DSS – Most z Bratislavy napríklad potrebuje finančnú pomoc na prevádzku rehabilitačného strediska a sťahovanie do nových priestorov. Žilinská nadácia Anjelské krídla, ktorá podporuje rodiny s chorými deťmi, privíta pomoc pri zabezpečení potravín, drogérie, zdravotníckeho materiálu, školských pomôcok.
Základná škola Ľ. Podjavorinskej v Košiciach zase hľadá darcov, ktorí by podporili účasť detí z karate klubu na World Championship Combat Ju-Jutsu v Poľsku. Slovenský Červený kríž potrebuje pomoc pri plánovanom otvorení inkluzívnej kaviarne v Banskej Štiavnici, kde nájdu prácu ľudia so zdravotným znevýhodnením.
Firmy z celého Slovenska plnia detské sny a krabičky pre seniorov
Záujem o #GivingTuesday tento rok vzrástol i medzi firmami. „Do sviatku darovania sa zapája viac ako 50 spoločností. Najčastejšie pomáhajú finančnými zbierkami priamo neziskovým organizáciám. Niektoré firmy posielajú materiálne dary, organizujú kvapky krvi alebo vysielajú svojich zamestnancov a zamestnankyne na dobrovoľnícku pomoc neziskovkám,“ dopĺňa Michal Kišša. Obľúbenou aktivitou firiem sú známe krabičky Koľko lásky sa zmestí do krabice od topánok, plnenie detských vianočných prianí alebo charitatívne trhy.
Obchodný reťazec Tesco sa opätovne zapája do sviatku štedrosti Potravinovou zbierkou vo všetkých predajniach na Slovensku. Od roku 2013 sa takto podarilo vyzbierať viac ako 1 100 ton potravín a hygienických potrieb pre ľudí v núdzi v hodnote takmer 1,9 milióna eur. „O sviatku štedrosti informujeme aj v našich obchodoch, čím dávame možnosť zákazníkom zapojiť sa a šíriť dobro ďalej. Ďakujeme GivingTuesday za skvelý projekt, v rámci ktorého sa pomáha cez veľké projekty aj malé pomoci, ktoré však majú veľký význam,” vysvetľuje Katarína Pšenáková, riaditeľka komunikácie Tesca na Slovensku a správkyňa Nadácie Tesco. Aj tento rok venujú 20 % z hodnoty vyzbieraných darov pre zapojené organizácie.
Zdroj: Tesco
Vo všetkých predajniach Tesco budú počas celého týždňa znieť upútavky na #GivingTuesday. Kampaň upozorní zákazníkov na sviatok štedrosti aj na možnosť zapojiť sa do celosvetovej vlny dobra.
K darovaciemu utorku sa pridávajú ďalšie mestá
Vlna štedrosti a darovania pod hlavičkou #GivingTuesday spojí mestá z rôznych častí Slovenska. V Hlohovci splnia vianočné priania detí z Domova sociálnych služieb Pastuchov a vyzbierajú trvanlivé potraviny aj stravné lístky pre klientky s deťmi zo zariadenia núdzového bývania.
Mesto Lučenec organizuje zbierku teplých doplnkov ako čiapky, šály, rukavice či ponožky pre ľudí bez domova. Samospráva v Myjave s pomocou škôl a ďalších miestnych organizácií spríjemní osamelým seniorom adventné obdobie a obdaruje ich vianočným pečivom. Mestská časť Bratislava-Staré Mesto sa zapája do #GivingTuesday každý rok, tentokrát s výzvou na darovanie krvi „Štedrá kvapka”.
zdroj: MČ Bratislava - Staré Mesto
Každý deň je vhodný čas na dobrý skutok
V rámci #GivingTuesday sme pripravili viaceré vylepšenia. Pre všetkých, ktorí môžu darovať svoj čas, prináša Národná databáz dobrovoľníctva prehľad dobrovoľníckych príležitostí s jednoduchším vyhľadávaním. Ponuky na pomáhanie sú pripravené aj na darcovských portáloch kolkolasky.sk, darujme.sk, donio.sk a ludialudom.sk.
Novinkou tohto ročníka slovenského #GivingTuesday je generátor dobrých skutkov. Na jeden klik ponúkne každý deň novú inšpiráciu na dobrý skutok. „Generátor môže byť inšpiráciou na šírenie dobra nielen vo firmách, zapojených mestách, ale aj v rodinách či medzi známymi. Celé komunity môžu medzi sebou navzájom súťažiť, kto urobí v období #GivingTuesday najviac dobrých skutkov,” odporúča Michal Kišša.
O iniciatíve #GivingTuesday
Sviatok štedrosti #GivingTuesday je protipólom k dňom nákupného šialenstva Black Friday a Cyber Monday, ktoré predchádzajú „darovaciemu utorku”. Myšlienka vznikla v roku 2012 v USA, odkiaľ sa rozšírila do vyše 150 krajín a dnes spája tisícky neziskoviek s miliónmi ľudí po celom svete. Cieľom #GivingTuesday je podporiť kultúru štedrosti a darovania nielen v jeden deň, ale počas celého roka.