Organizácia Cesta mladých na športový deň v Lozorne prilákala známeho kulturistu a spolu s ním aj 40 detí z rómskych i nerómskych rodín.
Cesta mladých pracujúca s rómskymi komunitami otvorila svoje komunitné centrum v Lozorne len dva týždne pred #GivingTuesday. V komunite teda boli nováčikmi, no napriek tomu sa zhostili výzvy a pre novú cieľovú skupinu – deti z vylúčeného prostredia na Záhorí – sa rozhodli v rámci #GivingTuesday zorganizovať športový deň. Pre nový subjekt to bola neľahká úloha. Nevedeli vopred odhadnúť, ako podujatie dopadne a či sa im podarí pritiahnuť dostatočný počet detí.
Zaujať mládež? Ceste mladých sa to podarilo
Na športový deň dovedna 40-45 detí z rómskych i nerómskych rodín v Lozorne, čo Soňa Koreňová z Cesty mladých hodnotí veľmi pozitívne: „Fakt, že v Lozorne sa nám ako novému subjektu podarilo priniesť na jedno miesto deti z majority i rómske deti považujeme za veľký úspech. Úspechom bolo i to, že do súťaží sa zapojili nielen menšie deti, ktoré sa dajú pomerne jednoducho namotivovať, ale aj mládež nad 15 rokov,“ pokračuje Soňa Koreňová.Mládežníci z Lozorna dokonca ukázali tímového ducha a pri disciplínach sa navzájom povzbudzovali. „Decká sa tešili, že pre nich niekto niečo vymyslel, boli hravé (miestami až príliš) a zvedavé. Bol to výborný priestor pre vybitie energie a budovanie vzťahov.“
Kulturista a športovec Boris Valihora Prekop, ktorý v bežnom živote trénuje napríklad Majka Spirita, si prišiel zacvičiť s deťmi z Lozorna a v rámci športového dňa viedol niekoľko aktivít. Boris bol pre mladých skvelým vzorom a debatoval s nimi nielen o športe, ale aj o živote a zásadách tvrdej práce. Jeho príbehy o športe a drine prepájal s rôznymi životnými situáciami a budovaním charakteru. Koniec koncov sa mu tak podarilo naplniť cieľ celého podujatia - cez šport pôsobiť na deti a mládež z vylúčených komunít.
Podujatie malo prínos nielen pre deti z komunity, ale i pre samotné občianske združenie Cesta mladých, ktoré športový deň na Zahorí organizovalo. Bol to pre nich skvelý priestor pre zviditeľnenie sa v rámci obce a komunity a nastavenie spolupráce so základnou školou do budúcnosti.
Online kampaň za úspešným podujatím zaostávala
Okrem podujatia pre deti sa Cesta mladých pokúsila zapojiť aj do online výzvy na darovanie. Prostredníctvom Facebooku oslovili svojich fanúšikov a informovali ich, ako môžu v rámci #GivingTuesday organizácii pomôcť. Hoci jasne vymenovali možnosti zapojenia, jeden príspevok na zaujatie darcov nestačil. Online výzva má spravidla väčšiu šancu na úspech, ak je komunikovaná skôr a častejšie. Komunikácia môže začať už jeden či dva týždne pred #GivingTuesday, pričom v samotný deň nie je na škodu uverejniť niekoľko rôznych príspevkov (pripomínajúcich aké sú ciele, čo môžu ľudia spraviť, aby sa ciele podarilo spoločne splniť a priebežné výsledky kampane - čo sa zatiaľ podarilo a čo ešte chýba).
Ďalší dôvod neúspechu online výzvy vidí Soňa Koreňová najmä v chýbajúcej kontaktnej kampani - neoslovili darcov individuálne prostredníctvom mailov a nešírili povedomie #GivingTuesday mimo sociálnych sietí. Offline kampaň a oslovenie ľudí z komunity sú pritom kľúčové obzvlášť vtedy, ak na základňa fanúšikov na sociálnych sieťach nie je veľká.
V organizácii Cesta mladých počas prvého #GivingTuesday vychytali muchy a do ďalšieho ročníka sa púšťajú s veľkým odhodlaním. „Boli by sme mimoriadne radi, keby sa nám do budúcnosti podarilo zorganizovať event v rámci GivingTuesday, ktorý dokáže prilákať rôznorodejšie cieľové skupiny a ktorý dokážeme spropagovať tak, aby zasiahol viac potenciálnych sledovateľov. Výzvou teda zostáva pracovať na viditeľnosti organizácie a nástrojoch fundraisingu,“ uzavrela Soňa Koreňová. Želáme veľa šťastia!