#GivingTuesday je sviatok štedrosti, darovania a dobrovoľníctva. Je to deň, kedy sa po celom svete oslavujú dobré skutky a šíri dobro. Jedinečným spôsobom spája rôzne skupiny ľudí – neziskové organizácie, občianske združenia, firmy, mestá, obce, rodiny i jednotlivcov a povzbudzuje ich k prejavom štedrosti. Pretože spolu môžeme dosiahnuť skutočné zmeny.
My sme sa preto stretli so zástupkyňami mestských úradov v Hlohovci, Spišskej Novej Vsi a bratislavskom Starom Meste a zozbierali inšpirácie a tipy z ich úspešnej praxe aj pre ďalšie samosprávy, ktoré by sa chceli do #GivingTuesday zapojiť.
V Hlohovci už po tretí raz
Mesto Hlohovec spoločne so zamestnancami svojho úradu organizovalo už viacero ročníkov kampane #GivingTuesday. Ľubomíra Bečarovičová z Mestského úradu v Hlohovci priblížila, ako na to, aby boli aktivity úspešné a proces zapojenia dlhodobo udržateľný.
„Treba pristupovať citlivo k aktivitám aj k vlastným zamestnancom a rešpektovať, že sú obdobia, kedy majú zvýšené výdavky, ako je napríklad začiatok školského roka,“ vraví. Dôležité pri príprave je podľa nej vedieť identifikovať miestnych lídrov a organizácie a zapojiť ich do kampane.
Na propagáciu svojich dobročinných aktivít potom úrad využíva médiá, miestne noviny, svoj Facebook, no spolupracuje aj s miestnymi organizáciami, ktoré kampaň podporia na vlastných kanáloch.
Tipy na aktivity z Hlohovca: Darovanie trvanlivých potravín pre ľudí v zariadeniach sociálnych služieb, zbierka darčekov pre deti zo zariadenia sociálnych služieb na základe pripraveného zoznamu želaní, kurz sebaobrany pre ženy zo zariadení sociálnych služieb a spoločné pečenie vianočných koláčikov v domoch pre seniorov (posledná aktivita nie je vhodná na obdobie pandémie).
V bratislavskom Starom Meste sa sústredia na úrad
O svoje skúsenosti so sviatkom darovania sa s nami podelila aj Janka Langová z Miestneho úradu mestskej časti Bratislava – Staré Mesto. Napriek tomu, že bola novým členom v kolektíve, podarilo sa jej krátko po príchode do zamestnania zapojiť do #GivingTuesday až 100 zamestnancov miestneho úradu.
Hoci verejnosť do aktivít na #GivingTuesday nezapájali, ani komunikáciu smerom ku kolegom netreba zanedbať. Podľa Janky je najdôležitejšie včasné oslovenie zamestnancov úradu cez e-mailovú komunikáciu. Tiež je dobré sa im po dvoch týždňoch opäť pripomenúť. Pri výzve odporúča počkať na správny čas, aby sa nestratila medzi inými správami. Osvedčilo sa jej tiež vymyslieť aj aktivitu, ktorá mala charakter dobročinného teambuildingu.
Vďaka iniciatíve #GivingTuesday sa do Kolektívnej zmluvy na rok 2020 pridala aj formulácia, ktorá umožňuje zamestnancom stráviť dva pracovné dni v roku dobrovoľníckou činnosťou.
Tipy na aktivity z centra Bratislavy: Zbierka kávy, čajov a cukru pre ľudí bez domova, zbierka zimného oblečenia pre ľudí bez domova, zbierka kníh a krížoviek pre domov seniorov, zbierka detských kníh a didaktických hračiek pre deti s Downovým syndrómom, usporiadanie zábavného programu, tomboly a občerstvenia pre ľudí s mentálnym znevýhodnením v domove sociálnych služieb (posledná aktivita nie je vhodná na obdobie pandémie).
Organizátori zbierky z Mestskej časti Bratislava - Staré mesto adresne podporili klientov miestnych organizácií Stopa a Vagus.Spišská Nová Ves zapája aj verejnosť
Mesto Spišská Nová Ves zapája do svojich dobročinných aktivít nielen zamestnancov, ale aj obyvateľov mesta. Už druhý rok vyhlásila samospráva zbierku pre 3 rôzne organizácie, kam môže prispieť aj verejnosť. Aktivity má pod palcom 10-členný tím.
„Minulý rok ma prekvapilo množstvo seniorov, ktorí priniesli potraviny pre ľudí bez domova aj z toho mála, čo majú,“ hovorí o skúsenostiach Júlia Jančurová z MÚ Spišská Nová Ves. Tvrdí, že im pomohlo komunikovať, kam presne veci poputujú, aby mali darcovia istotu, že sú potrebné.
Tipy na aktivity zo Spiša: Zbierka trvanlivých potravín, zbierka kozmetiky pre mužov bez domova, zbierka kozmetických potrieb pre ženy v zariadení núdzového bývania, zbierka pre psíkov v útulku, zbierka hygienických potrieb pre bábätká v rodinách, ktoré sa dostali do zlej finančnej situácie v súvislosti s COVID-19.
Prečo sa zapojiť?
Ak stále váhate, či má zmysel zapájať sa do #GivingTuesday, máme pár argumentov, ktoré vás presvedčia.
- Podporíte kultúru darovania vo vašom meste či obci.
- „Mysli globálne a konaj lokálne.“ Ľudia chcú darovaním zmeniť svet okolo seba. Kampaňou im zdôrazníte, že sa zapájajú do medzinárodného hnutia, pričom k pozitívnej zmene môžu prispieť vo svojom okolí.
- Prepojíte firmy, organizácie, školy a relevantných partnerov v meste. Aj malé dary môžu vo finále viesť k dlhodobej spolupráci.
Aké aktivity vymyslieť na #GivingTuesday?
- Nebojte sa byť kreatívni a autentickí.
- Najobľúbenejšia aktivita je zbierka. Zbierať môžete financie, veci, oblečenie, lieky, deky či pochúťky pre zvieratká a veľa iného.
- Zapojte ľudí do dobrovoľníctva a pomôžte miestnym parkom, školám, škôlkam, občianskym organizáciám, domovom a podobne. Môžete im pomôcť revitalizovať areál alebo zbierať odpadky.
- Podporte miestnu kultúru a oslovte umelcov. Môžete napríklad zorganizovať virtuálne podujatie na vašej stránke či Facebooku a požiadať verejnosť o dobrovoľný príspevok.
- Vyzvite ľudí (zamestnancov i verejnosť), aby urobili jeden malý dobrý skutok pre kohokoľvek vo vašom meste.
- Poprepájajte miestnych aktérov – firmy s občianskymi organizáciami a naštartujte ich spoluprácu.
- Pomôžte nám šíriť povedomie o #GivingTuesday cez vaše sociálne siete alebo web.
- Vymyslite si vlastný hashtag alebo použite náš #mozempomozem či #GivingTuesday. Vymyslieť si môžete aj vlastný slogan (napríklad: Darovací utorok, pomáha celý Pezinok).
- Udeľte záštitu mesta nad #GivingTuesday, dňom dobrých skutkov.
- Oslovte miestne médiá, influencerov alebo aj miestne celebrity, aby spropagovali deň dobrých skutkov.
5 krokov, ako zorganizovať úspešnú kampaň na #GivingTuesday
1.Určite si tím
Nenechávajte si všetko na svojich pleciach. Ak ste koordinátor či koordinátorka kampane, určite si tím ľudí, s ktorými budete spolupracovať.
2. Spravte si brainstorming nápadov a naplánujte aktivity
Na začiatok je dobré plánovať radšej menej aktivít ako viac. Nebojte sa pripraviť hoci aj iba jednu aktivitu. Do plánovania nápadov je potom nevyhnutné vtiahnuť i prijímateľov pomoci. Aké majú potreby? Majú kapacitu veci teraz prijať? Zoznam potrieb organizácií alebo zariadení sociálnej pomoci si môžete aktualizovať aj v priebehu roka, je dôležité byť s nimi v kontakte.
3. Komunikujte so všetkými aktérmi
- Schváľte si nápady s vedením mesta. Vopred si nastavte komunikačnú stratégiu smerom k zamestnancom vášho úradu. Dôležitá je aj osobná komunikácia so zamestnancami, podpora ich motivácie či zodpovedanie otázok.
- Ak ste sa rozhodli zapojiť aj obyvateľov mesta, oslovte aj miestne médiá, influencerov či celebrity, aby vám pomohli rozšíriť informáciu o vašej iniciatíve.
- Komunikujte s organizáciami, ktoré ste vtiahli do procesu.
- Zašlite informačný e-mail všetkým zúčastneným v dostatočnom časovom predstihu, pripomínajte sa, majte pripravený informačný materiál.
4. Ak organizujete zbierku: Zbierajte, kontrolujte a distribuujte dary
- Ak robíte zbierku, sústreďte dary na jednom mieste. Počas pandémie COVID-19 je vhodné nechať zozbierané dary dva dni „v karanténe“ a až potom s nimi pracovať a distribuovať ich.
- Dary v zbierke na záver skontrolujte. Pri potravinách je dôležité skontrolovať aj dátumy spotreby. Buďte pripravení na situácie, že dostanete aj nevhodné alebo pokazené veci.
- Majte vopred dohodnutý odvoz vecí.
5. Všetkým poďakujte
Poďakujte všetkým zúčastneným zamestnancom alebo obyvateľom. Povedzte im, čo všetko sa vám spoločne podarilo, môžete im napríklad poslať fotoreportáž. Radi sa dozvedia, že ich snaha nevyšla nazmar.
Celý webinár o tom, ako šíriť dobro vo vašom meste alebo obci, si môžete pozrieť tu.
Tip na záver
Popri tom všetkom je nesmierne dôležité najmä dať o sebe vedieť. Registrujte sa preto na našom webe, zviditeľníte tak svoje mesto či obec a inšpirujete iných.
Pomôže vám to zviditeľniť svoje aktivity a získať viac darcov, podporovateľov či dobrovoľníkov z radov firiem aj jednotlivcov.
Máte otázky? Potrebujete poradiť alebo pomôcť? Napíšte nám na givingtuesday@nadaciapontis.sk.