Prvou spíkerkou bola Veronika Sedláčková, ktorá vedie v Nadácii Pontis program #GivingTuesday. Porozprávala účastníkom, ako môžu neziskové organizácie využiť kampaň Giving Tuesday pri koncoročnom fundraisingu a vysvetlila, čo by mal dobrý príbeh obsahovať na to, aby viedol ľudí k darovaniu.
„Ukázalo sa, že ľudia majú potrebu darovať a pomáhať a stačí im len dať príležitosť. Práve neziskové a pomáhajúce organizácie majú potenciál inšpirovať ľudí k pozitívnej zmene v našej spoločnosti,“ hovorí V. Sedláčková.
Toto sú jej tipy na úspešnú fundraisingovú kampaň pomocou príbehov:
1. Nechcite komunikovať všetko.
Ak pracujeme v pomáhajúcom sektore a vidíme rozsah problému, máme tendenciu chcieť komunikovať všetko. To je však pre nezainteresovaného jednotlivca neuchopiteľné a nadobudne pocit, že nám nemá šancu pomôcť. Preto je dôležité si vybrať jednu postavu, jeden konkrétny príbeh a dať ľudom pocit, že môžu niekomu zmeniť život k lepšiemu.
2. Vyberte si autentický príbeh.
Možností je veľa – napríklad váš klient a jeho príbeh, rozprávanie jeho rodiny alebo známych; ďalej zakladateľ organizácie a jeho príbeh; príbeh vášho darcu, ktorý vám pomôže dostať myšlienku medzi úplne nové publikum; príbeh vášho zamestnanca alebo dobrovoľníka, ktorý dokáže priniesť náhľad do zákulisia vašej organizácie. Možností je neúrekom.
3. Dajte svojej hlavnej postave tvár.
Je dôležité, aby mala postava vášho príbehu meno a fotku, aby sa s ňou ľudia vedeli stotožniť.
4. Je dobré využiť call-to-action.
Nespoliehajte sa na to, že ľudia pochopia, čo od nich chcete, sami. Príbeh treba naviazať na nejakú relevantnú výzvu (napríklad povedať, koľko majú ľudia darovať, prípadne iniciovať aj malé dary, vyzvať ich, aby darovali ešte dnes).
5. Váš príbeh môžete podporiť stanovením si cieľa.
Možno potrebujete vyzbierať 1000 eur na zariadenie, získať 100 nových darcov či urobiť 50 dobrých skutkov. Vyjadrite váš cieľ v číslach.
6. Vyvolanie pocitu urgencie pomáha zaktivizovať darcov.
Napríklad „DNES je #GivingTuesday, deň darovania a dobrých skutkov. Pridajte sa k miliónom ľudí a pomôžte nám…“ alebo „Do konca #GivingTuesday zostáva ešte 6 hodín a nám chýba už len 500 eur“.
7. Používajte slová ako „vy“ a „vďaka vám“.
Prezrite si váš web a predovšetkým vašu darovaciu stránku. Ak tam prevláda slovo "my" namiesto "vy", spozornite. Ľudí zaujíma, aký dopad môžu mať oni. Mali by ste sa vo vašej komunikácii zamerať na to, ako vám ONI dokážu pomôcť a čo dokážete VĎAKA NIM.
8. Zdieľajte všetko na sociálnych sieťach.
Dokážete tak najlepšie k darovaniu inšpirovať aj mileniálov. Tiež majte na pamäti, že 52 % ľudí daruje preto, aby boli súčasťou širšej komunity.
9. Nebojte sa spolupráce.
Oslovte firmy ohľadom matchingu darov (zdvojnásobenie darov), alebo oslovte mesto, dobrovoľníkov, študentov marketingu, žurnalistiky či iných.
10. Kultivujte vzťahy aj s malými jednorazovými darcami.
Nepodceňujte ich. Je to investícia. Dobrým príkladom je príbeh Michaela Bloomberga, ktorý po skončení univerzitného štúdia škole daroval 5 dolárov, ale neskôr celkovo daroval na podporu vzdelávania až 1,8 miliardy dolárov.
3 kampane, kde to zabralo
V druhej časti webináru dostal slovo Peter Šebo, ktorý vlastní a vedie digitálnu marketingovú agentúru PS:Digital. Účastníkom predstavil príklady kampaní, v ktorých dobré príbehy aj veľmi dobre fungovali.
Príbeh o stratenom youtuberovi
Kampaň vznikla v spolupráci so združením Brániť sa oplatí Slovensko a Ministerstvom vnútra SR. Príbeh zmiznutého youtubera Matúša Okajčeka sledovalo vyše 70-tisíc mladých ľudí od 15 do 25 rokov. Matúš sa nakoniec objavil na YouTube a rozpovedal skutočný príbeh mladého človeka, ktorý sa stal pred pár rokmi. Kampaň pomohla zdieľať posolstvo, že podozrivé brigády v zahraničí môžu mladým navždy negatívne zmeniť život a môžu sa stať obeťou obchodovania s ľuďmi.
Príbeh o nechcenom followerovi k 30. výročiu nežnej revolúcie 17. novembra
V spolupráci s Ústavom pamäti národa a Rádiom Expres sa pripravila kampaň #sledujemta. Kampaň priblížila mladým ľudom, že tu bola doba, kedy si človek veľmi neužíval, ak ho začali sledovať. Na sociálnych sieťach vznikol profil prislusnik_stb a začali sa cez neho followovať známe osobnosti. V spolupráci s influencermi sa zdielali ich zážitky, aké je to byť sledovaný. Príslušníka ŠTB nakoniec odhalili a vysvetlili, že minulý režim naozaj nemal nič spoločné so slobodou, ako ju poznáme dnes. Na Instagrame kampaň zasiahla takmer milión mladých ľudí.
Príbeh o zachránených slovenských pralesoch
Išlo o kampaň pre WWF Slovakia a združenie Prales O.Z. Virálne video „Dávam pralesom 5!“ zasiahlo viac ako 765-tisíc ľudí a pomohlo vyzbierať viac ako 30-tisíc podpisov do petície na záchranu našich vzácnych pralesov. Petícia sa tak dostala priamo k vládnym inštitúciám a podarilo sa dosiahnuť, že slovenské pralesy budú chránenou rezerváciou.
Čo okrem dobrého príbehu však tieto kampane spája? V prvom rade to, že neboli drahé, nevyžadovali nákup mediálneho priestoru a využívali influencerov. „Aj dobrý nápad si vyžaduje osloviť množstvo influencerov, dobrovoľníkov, známych, organizácií – v tomto však majú neziskové organizácie a občianske iniciatívy obrovskú výhodu. Pretože síce často nemajú na kampaň peniaze, ale je pre nich oveľa ľahšie zadarmo získať spolupráce. Túto svoju pozíciu treba využiť. Je však dôležité influencerom jasne komunikovať, čo presne od nich chceme,“ odporúčal na webinári Peter Šebo.
Prípravu vašej kampane už hlavne ďalej neodkladajte, je totiž najvyšší čas ju realizovať. Sviatok darovania Giving Tuesday je tento rok 1. decembra. Ide zároveň o jeden z mála dátumov v kalendári, kedy ľudia sami od seba občianske organizácie vyhľadávajú, máte preto skvelú šancu ich osloviť práve v súvislosti s týmto výnimočným dňom. Zaregistrujte teda svoju organizáciu a požiadajte tak o dobrovoľníka, finančnú či materiálnu pomoc aj týmto spôsobom.